Midiendo'l pulsu a la tierra (primer parte)



Yera la nueche del 15 d’abril de 1994 cuando sentí que la cama mio cañicábase adulces, como si daquién tuviese añándome. Nun m’añaba naide, tábamos sintiendo un terremotu, ¡La tierra ta viva! llegué a glayar nel momentu de mayor ximielga. El sismu, o el mió glayíu, revolucionó a tola casa, y de magar qu’apaciguó dexó a toos en vela, a unos por mieu, y a otros pol amorrentamientu de los primeros.
Pa dicir verdá Asturies nun ye un llugar au los terremotos seyan comunes, na mayoría de les veces que llegamos a sentir los efeutos de les fuercies del coral de la tierra son les güelgues d’un terremotu llonxanu, y nun tenemos que berrar poles grandes pérdides humanes o materiales, poro, non per ello dexa de pruyir a ún un tema de tanto interés. Va dellos años que tuve discurriendo cómo faer un aparatu cenciellu col que midir la intensidá d’un movimientu sísmicu que socediese nes nueses tierres, nesta entrada, y n’otres futures, voi dir cuntando cómo fui desendolcando un sismómetru caseru, que me diese una midida bayurosa de la intensidá de los terremotos que pudiesen llegar a soceder dacuando n’Asturies.
Nel primer prototipu que fice, y qu’entá guardo, valime d’un fenómenu perconocíu y que permítenos disfrutar de los beneficios del corriente llétrico, ye la inducción llétrica. De sobra ye conocíu que si al traviés d’una bobina (o sía, un filu de cobre faciendo un enguedeyu de munches vueltes) pasamos un metal, xenérase un corriente llétrico, y si midimos nos llaos de la bobina vamos ver que tamos xenerando lletricidá. Pues bien, con esti conceutu na mente entamé a discurrir el mio primer sismómetru.

Depués d’esferruñar ente la ferralla que suelo tener en casa pa sacar pieces de tou tipu, atopé un contautor vieyu (aparatu llétricu que tien la función de zarrar un circuito de fuercia) del qu’emplegué amás de la bobina, el núcleu metállicu, y parte de la carcasa.


Monté tou nuna banca, dexando’l núcleu colgando d’un muelle, ésti diba a tresformar el movimientu sísmicu en movimientu oscilatoriu faciendo qu’el nucleu xubiese y baxase dientro de la bobina, xenerando lletricidá.


Les pruebes foron del tou prestoses, l’aparatu furrulaba (ver videu), anque’l voltaxe que xeneráu yera perpequeñu, del orde de milivóltios (tiempu depués fice un amplificador pa facer una llectura más fina). 
Equipu de midida en momentos d'una preba del sismómetru

Asina que fixé‘l sismómetru a una base, y a lo llargo de nun se que tiempu tuvo l’aparatu engancháu nel mio ordenador, n’espera de que se socediese un terremotu, por suerte pa toos, el mio sismómetru nun midió enxamás nada, porque nun hebo nengún terremotu sentible n’Asturies en toa esa dómina. Con tou, y anque enxamás midió, y tres siguir lleendo del tema, fui cayendo na cuenta de delles torgues que tenía’l mio inventu, ente otres que solo midía un tipu d’ondes (les verticales o S), amás taba la midida del aparatu, pues anque podía faceme una idega de la equivalencia en voltios y la intensidá del sismu, nun podía calibrar l’equipu nin axustalu, polo que nun me quedaba otra, había qu’entamar otra vegada, poro, eso ye otra hestoria que cuntaré n’otru momentu....

Comentarios