miércoles, 25 de febrero de 2015

La mente de neñu

   Porqué l’universu, la materia, la vida na Tierra, l’equilibriu nel funcionar de la natura… Pamique, de magar que teo usu de razón fáigome les mesmes entrugues, quiciabes pola mor de que quedo plasmáu al ver los socesos pequeños que desendolquen nel mundiu: un rayu de lluz qu’entra pente medies de los furaquinos de la presiana, el cayer de les gotes de lluvia, un beranín a la gueta inseutos nuna pomarada…
   Les mios entrugues son como les que fae un neñu pal que tou ye nuevu: ¿qué…? ¿pa qué…? ¿cómo…? Entrugues que según medra ún va escaeciendo, pues a midida que nos facemos vieyos entamamos a cuntar que sábemoslo too del mundiu; anque dellos nun tresvolen esi pruyir de la mente del neñu, pal que too ye nuevu, y cada día, cada hora, cada ratín hai fechos que puen dexanos plasmaos, anque malapenes nadie los aprecia, namás dellos que nun perdieron esi pruyir de la mente del neñu, pal que tou ye nuevu…
   Y ye qu’escaecemos la curiosidá, la capacidá d’apreciar los pequeños socesos, que a lo cabero soceden a diariu, y nun son dignos de l’atención de nueso, poro son estos casos, los fechos del día a día, los que plasmaron a munches presones con alma de neñu, desde l’alborada de la humanidá, y a los que dieron explicación, con mayor o menor éxitu. Ye verdá qu’ atalantamos el mundiu muncho meyor depués de xeneraciones y xeneraciones d’esistencia del llinax nueso, güei vemos normales  fechos que pa los nuesos ancestros yeren misteriosos, y hasta sobrecoyedores, gracies a presones que supieron averase a esos pequeños socesos, ellos ficieron florecer el  pensamiento humanu.
   La mente del neñu ta abierta’l al mundiu. Tenemos que deprender muncho de los nuesos propios neños. El métodu científicu tien muncho que ver con como deprendenmos cuando somos neños, ¡los neños usen el métodu científicu! Faen un experimentu, por exemplu meter un xuguete nuna caxa, si nun funciona refuguen la idea (contraste d’hipótesis), si funciona repiten l’esperimentu (repetición d’ensayos), y depués de repitir y repitir l’esperimentu xenerallicen los resustaos. Asina van (vamos) deprendiendo, pasín a pasu, esperimentando, y xenerallizando los resultaos, y anque hai vegaes que esa xenerallización nun ye correuta, lo mesmo qu’en ciencia, nuevos esperimentos van finar refugándola, cambiándola por otra.  El so interés ye enciclopédicu, nun se-yos escapa nada, tando con ellos, y atentos a lo que socede,  de xuru que vas plasmar au llega’l so inxeniu,  y au llega el to desconocimientu...
   Yo, anque siempre trato d’atopar los pequeños socesos diarios, y dexó rienda suelta a les preguntes que se fae la mio mente de neñu, entá doi munches coses por sentaes y conocíes, ya que a lo cabero soceden tolos díes, ye por eso, que cuando toi cola mio fía, vuelvo a deprender les pequeñes cosines del mundiu, a traviés de los sos güeyos, vuelvo a esperimentar la maxia de la natura. Vuelvo a abrir los güeyos a los pequeños (perpequeños) socesos del día a día nos que nun reparaba, y vuelvo a faceme entrugues vieyes y entrugues nueves. 

De la manina de la mio fía vuelvo a facer
entrugues vieyes y entrugues nueves

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