Marcando'l territoriu de forma rendable

   Ya falé delles vegaes de Perro, el compañeru canín que vive con nós. Ye un milraces, que rescatamos de ser lleváu a la perrera cuando apaeció na industria au trabayo. Llevámoslu pa casa con mires d’atopa-y un llar, atopamos-ylu bien ceo, la nuesa casa… Tien un carauter perespecial, pues ye un poco “pasota” si se-y mete dalgo na tiesta, como dir a goler daqué rastru, o llamber los gatos hasta dexalos pingando. Son zunes que tien que nun fuimos desaniciar, que-y vamos facer… Otra de les zunes que tien, esta y-debe vinir de familia, ye marcar el “so territoriu” dando-y bona renda a los sos escrementos, cuéntotelo agora.



   Toos sabemos que los perros marquen el territoriu col mexu y les cagaes, esto dase en munchos carnívoros, qu’afiten el so territoriu de caza cola gabita de los sos desechos.        Dempués de tantos años con Perro, y tolos paseos que tenemos nes pates, un día cayí na cuenta, al lleer un artículu sobre cómo marca’l raposu’l so territoriu, que Perro lo mesmo siguía esta téunica: cagar nes forcaes o cruciaes de los caminos, maximizando la rendabilidá de los sos escrementos, pues ye más fácil que pasen otros conxéneres, a los qu’hai qu’avisar qu'entren en terrén de Perro, per una cruz de caminos que per un camín llinial. Faciendo memoria dábame cuenta de munches cruciaes que solemos pasar onde tien fixación por cagar, y quedar goliendo como un llocu una mata o una piedra. La memoria puede xugátela, y cómo científicu amateur, nun me quedó otra qu’aplicar el métodu pa salir de dubies.
   

    Lo que fice foi percenciellu, a lo llargo de 6 meses apunté’l númberu de cagaes y áu les facía, en camín llinial o nuna forcada o cruciada, cuntado qu’esto asocedía siempre que tuviera nun radiu de 30 m del centru de la cruz de caminos, tamién apunté a qué distancia del centru de la cruciada taba. Los paseos  na so mayoría fueron per caminos de montes y campiña, y carreteres, a lo llargo de, más o menos, 905 km (ya anda Perro, eh).

   Los datos qu’atopé a lo llargo'l mediu añu (n=760) vémoslos na gráfica d’abaxo:


   D’una güeyada a la gráfica vemos que Perro tolos los meses cagó más vegaes en cruciaes que en tramos lliniales, en total el 65,26% de les cagaes fízoles en forcaes, frente al 34,74% en cachos reutos. Ya sabes que’l güeyu engaña, y l’azar xuega males pasaes, asina qu’apliqué un test estadísticu con que dar sofitu o refugar a la suposición de que prefier marcar el so territoriu, coles cagaes, nes cruciaes. Use’l test G, que ya usara cuantayá pa saber si la distribución de los colores de los “Lacasitos” yera uniforme o non, asina que nun  voi repitir cómo se calcula, si ties interés encamiéntote a lleer aquella entrada (pimpam cunta lacasitos). ¿Qué ye lo qu’atopé? Pues, que sí, Perro prefier marcar cola so caca nes forcaes (por ciertu, el nivel de significación que garré, foi perbaxu, 0,1%, esti percentax ye’l grau nel que la distribución atopada puede debese al azar, o sía, perpoquísimes posibilidaes).

   En cuanto a la distancia desde el centru de la cruciada y el llugar onde llantó la marca, na gráfica vemos qu’hebo una tendencia a faceles más bien averaes a la posición central de la cruz de caminos (vemos que tán correlacionaes de forma positiva, o sía hai más cagaes cuanto más averaos al centru):


   Con estos resultaos, fui a la bibliografía, a la gueta d’estudios asemeyaos al que fice, pa ver si socedía lo mesmo n’otros carnívoros, nesti casu xabaces. Ablucante lo qu’atopé: los llobos faen lo mesmo (artículu patrones de marcaxe de llobu), l’estudiu que consulté daba una proporción d’alredor de 60% vs 40% (Perro 65,26% vs 34,74%), los autores esplicábenlo na busca de maximizar la redabilidá del marcaxe con un recursu tan rescamplante, y escasu, como son les cagaes (dan muncha golor, caltiénense más tiempu nel mediu…), Perro paez que tien tendencia a facer lo mesmo. Por eso dixe a lo primero que a Perro, marcar el so territoriu cola máxima rendabilidá y-vien de familia, llonxana, pero de familia.

   Ya ves, les zunes  de Perro tamién dan xuegu pa facer daqué cienzuca d’andar per casa.

Comentarios