Desarmando un ñeru



Llevaba díes sollerte a los dires y vinires d’una pareya xilguerinos, que dempués de sacar una primer ñerada, volvieren entamar con otra segunda. Tuvieron dellos díes enguedayaos faciendo un ñeru nuevu, que yo de xemes en cuando miraba (desde lloñe) como diba. Amás atopábalos na mimosa garrando ramines, o sacando rellenu de poliester d’una chaqueta vieya. Foi perprestosu velos trabayar. 


Cuála foi la mio desilusión cuando una tarde, atopé’l ñeru, práuticamente fechu ya, tiráu en suelu. ¡Qué pena! Traté d’engolalu nel pinu d’au cayera, pero a los dos díes los paxarinos nun volvieren pa él, y taben intentándolo otra vegada, asina que baxelu, y llevelu pala mesa de trabayu. 
El ñeru de xilguerín nel suelu baxo'l pinu.


La verdá que vaya guapu y perfechu que taba, un trabayu perbonu. Les ramines de mimosa y otres yerbes entetexíes con distintes frebes daben-y al ñeru una tiez plasmante.
Tenía un ratín de folgancia, asina que desarmé, pieza por pieza, la obra arquiteutónica, y atopé dalgunes coses percurioses.


El gruesu de la materia prima yeren fueyes de mimosa, cunté un mínimu de 253 ramines, que si tornamos a númberu de viaxes a la mimosa, que ta a unos 150 m. d’onde taba’l ñeru, son alredor de 76 km. 

Tola fueya mimosa que pañaron los xilgueros

Amás de la fueya mimosa, había una cincuentena de ramines de yerbes de delles tribes, más dures y enterices, que pamique escoyeron adré pa da-y más cuerpu.

Estes raminesdaben-y tiez a la estructura

Toes eses rames y fueyes, nun taben namás texíes como un sardu, sinon que taben entemecíes con febres, d’una forma tan enguedeyosa que costo muncho destremales de la material vexetal. La mayoría d’estes frebes yeren d’orixe humanu, más que nada poliester, que como dixe, fueron sacando del rellenu d’una chaqueta vieya, pero tamién había filtros de cigarros desarmaos (pa daqué teníen que valer eses porqueríes), vilanos de xiblata (Taraxacum officinale, qu'en mio casa nomamos tarriella), telarañes y dellos filos encarnaos. 

Les nantes humanes tamién yos-valen, como'l poliester d'una chaqueta vieya, o filtros de cigarros

Ye plasmante la de material que formaba’l ñeru, que separtáu cuadruplicaba’l volume del ñeru montáu. Nun soi quién a imaxinar la de trabayu que-yos debe llevar dir cosiendo y recosiendo ramina a ramina, freba a freba, pa conseguir facer d’una montonera de material una obrina d’arte como esa.

Postdata: los xilguerinos ficieron otru ñeru, y sacaron otra ñerada.

Comentarios