Recule de la llinia mariñana: l'exemplu de Bañugues (Asturies)



   Los efeutos del  cambéu climáticu son bien sentibles, por casu nes condiciones meteorolóxiques perdestremaes de los patrones normales, que provoquen unes condiones anómales nel tiempu, tiempos de seca llargos, tormentes pergafes, furacanes o temporales na mar de fuercia enorme.
   Los caberos, tán faciendo que la llinia mariñana recule, a lo que s’amesten los efeutos del aumentu del nivel de la mar. Dicho recule ta medio pa munchos llugares, polo que nun ye muncha la novedá lo que voi asoleyar, poro, paezme d’interés rescamplalo, pues a mio tocóme velo a tiempu real, nos 15 años que llevo viviendo en Bañugues.

   El recule de la llinia mariñana nun ye igual en toles faces, depende muncho de los materiales que la formen, asina en llugares como la playa de Bañugues, nos  que la frontera ente tierra y la llinia de temporal ye una terraza arcillosa d’unos 3 metros de gordor, el recule faise notar dempués de cada bagamar.

   Por suerte, al poco d’entamar a dir a playa de Bañugues, principalmente a ver páxaros, tamién entamé a recoyer material toponímicu de la parroquia bañuguera, tema del qu’asoleyé un llibru va años (Toponimia  y folclore de Bañugues). Nes visites a los llugares que fui viendo colos informantes, fui faciendo semeyes y tomando apuntes de campu, que tenía guardaos en llibretes y archivos d’ordenador. Gracies a éstos pude dir p’atrás nel tiempu, y pintar la llinia de tierra fai 15 años, y calcular cuánto foi el terrén que comió la mar.
   Nestos 15 años, la xente pudo ver como les finques de La Ribera amenorgaron la so superficie, como diben cayendo al sable de la playa cachos de muries, o árboles y xebes. Como taba en peligru el xacimientu arquelóxicu qu’hai n’Aramar, y que por suerte, y gracies al trabayu de la Asociación Cultural “El Curviru”, fízose una escollera que lu protexe.

    Nos planos que fice arriendes d’estes notes y la imaxen actual, y que pongo darréu, pues ver la superficie que comió la mar n’encarnao:




   Na primer imaxen, por exemplu na parte que ta tres de la muria, la mar comió una superficie de, como mínimu, 87 m2, reculando la mariña nel puntu máximu 6 metros y picu.
   Nel planu segundu, la superficie desaniciada foi mayor tovía, con más de 360 m2 desaparecíos, amás de la mayor parte de lo que nomen El Pedrogonón (que bien ceo desaniciará enteru), nesti llugar el recule máximu foi de 10,5 metros, una pollinada de metros.

   Con esti panorama tán desolador, nun puedo parar de pensar cuál sedrá l’escenariu nos años que vienen, pues los efeutos presumiblemente van dir a más, o polo menos van caltenese. ¿Cuánto más va recular? ¿Qué pasará nun escenariu d'aumentu del nivel del mar? Esta zona concreta ye una gran llanada, que garra poco desnivel a lo llargo del cauce del Ríu L’Arena (la cartografía oficial diz Arroyo Llantada), que nun pasáu llonxanu formaba un estuariu en Bañugues. ¿Volverán a inundase los praos que suben hasta san Jorge? Seya como seya, los daños naturales, humanos, materiales y culturales van ser pergrandes.

Comentarios