L'agua duro: midiendo la cantidá de carbonatos nel agua

   La llavadora taba escacharrada otra vegada, y depués d’esferruñar per ella vi que l’avería taba na lletrónica, por tercer vez (más otra de la correa, y otra de la bomba), yera hora de cambiala, asina que fuimos a la tienda de lletrodomésticos de tola vida, nada de grandes superfices, fuimos al comerciu llocal, y mercamos otra. Al otru día  tiníamosla'n casa. 

   Ente los papeles que trixo la máquina había un cenciellu test pa mirar la dureza del agua (cortesía d’una famosa marca de productos antical), nin que dicir  tien que prestome enforma aquella tirina reautiva, qu’usé dafechu pa comprobar lo que ya sabía de sobra, que tiníamos un agua selemente duro. La preba fizo dar vueltes a la mio cabeza (como’l bombu la llavadora) alredor de la idea de facer un test caseru col que midir la dureza del agua.

Test de dureza que traía la mio llavadora nueva.


   El valor dureza del agua lo que nos diz ye la cantidá de carbonatos de calciu y magnesiu (principalmente) que tien un agua concreto, esto ye perimportante conocelo por dellos motivos, cuánto más duro ye l’agua más problemas vamos tener de corrosión ya incrustaciones de carbonatu cálcicu nes tuberies y partes en contautu col agua d’aparatos como llavadores y calentadores, la dureza tamién repercude na salú, nel aspeutu del nueso pelo, ataca l’hormigón, y produz una merma perimportante nes propiedaes tensoactives de los xabones, lo que fae amenorgar les propiedaes llimpiadores y la so capacidá de producir espumes (tolos qu’usamos la llavadora sabémoslo namás que de mirar el envase de deterxente).

   Esta idea cabera foi la que me dio la pista pa facer un primer cenciellu test de dureza. Pa ello garré unes botelles vacíes de plásticu y amedieles con delles muestres d’agua con valores destremaos de carbonatos, una muestra d’agua desminerallizao (agua del deshumificador), una muestra d’agua de minerallización débil (agua mineral de botella), y una de agua con dureza media (agua del mio grifu). A cada botella eche-y una gotina de xabón llavacacíes, y batí les botelles col fin d’amecer la muestra y producir espuma. Como ves na semeya les menos dures tienen muncho más espuma que les que tienen más cantidá de carbonatos, anque la diferencia ente la muestra d’agua mineral y la de mio grifu nun destremeron muncho na cantidá d’espuma. El métodu valnos bien pa conocer de manera cualitativa la dureza del nueso agua, poro yo quería tener un test que me dixera un valor más precisu, asina que di-y una vuelta más de tuerca al asuntu.

Cantidá d'espuma que ficieron les tres muestres d'agua, de menos a más duro desde la manzorga


   Colos mios modestos conocimientos de química nun foi difícil adautar y recalcular (nun ye tan difícil como suena) un métodu qu’usen los químicos pa midir l’alcalinidá (parámetru pervenceyáu cola dureza), y asina determinar el valor de la concentración de carbonatu cálcicu (o magnésicu) de la muestra.

   El métodu sofítase’n dir amestando ácidu a la muestra (gota a gota) hasta produzcir un descensu bruscu del pH, sabiendo la cantidá d’ácidu qu’echamos vamos saber cuántos carbonatos cancelamos, colo que tenemos una midida direuta de la dureza. Como quería qu’el métodu fuese rápidu y visual use un indicador, que camudase la so color cuando amenorgase el pH, o sía, cuando cancelamos tolos carbonatos.

   Pa preparar el test usé unos pocos químicos, asina pa anular los carbonatos usé ácidu clorhídricu al 0,05 N, escoyí esta concentración por una razón cenciella, como pa midir la concentración diba usar la escala alemana (ºdH), cada gota nuna muestra de 5 ml reprensenta un grau nesta escala, q’ equival a 17,9 mg CaCO3/l de agua. Como indicador usé Azul de Bromofenol, que ye color azul mentantes el pH nun baxe, cuando anulamos tolos carbonatos esti baxa dafechu y torna al mariello. Yo usé un indicador comercial, pero podemos facer la solución casa, pa ello se diluye 100 mg del indicador en polvo en 1-1,5 milillitros d’Hidróxidu de sodiu al 0,1N, y completar hasta 100 milillitros con agua destilao y desminerallizao.



   Con estos dos compuestos ye percenciellu conocer la concentración de carbonatos. Nuna muestra de 5 milillitros d’agua a testear echamos dos gotes del reactivu, garrando esti color azulao, depués vamos amestando, gota a gota, l’acidu, nel momentu que torne a mariello sabremos la dureza de l’agua, ya que cada gota ye un ºdH, asina qu’el númberu de gotes amestaes será la concentración.

La muestra d'agua de casa, anties y depués de añadir l'ácidu


   Cuando fici’l test col agua de mio casa eché cuatro  gotes, o sía 4 ºdH, polo que comparando’l valor cola tabla siguiente supe a ciencia cierta qu’en casa había un agua selemente duro.

 
   Teo que rescamplar qu’el test talamente como lo esplico danos una precisión d’un grau, pa los mios propósitos ye bien valible, mesma precisión, amás, que dan la mayoría de los test comerciales; pero si queremos aumentar la precisión namás tenemos qu’aumentar los volúmenes de la muestra, asina pa tener resultaos con una precisión de 0,1ºdH, garramos una muestra d’agua de 50 milillitros (en vez de 5) y amestamos 20 gotes de indicador (en vez de dos).


Comentarios