Les otres matemátiques: píldores alternatives a les lleiciones gafes de mates

El xeroglíficu del productu exipciu: multiplicación por duplicación

   Va tiempo que falé de la multiplicación maya (http://cienciaastur.blogspot.com.es/2015/06/les-otros-matematiques-pildores.html), un métodu que nos aprendiera’l mayestru de mates de secundaria, Toño. Esti mesmo, otra vegada faló del productu exipciu, un métodu sofitáu na duplicación de los númberos a mutiplicar.
   Ye un métodu que anque paeza enguedeyosu desde la nuesa perpeutiva númbérica, ye pervalible y rápidu nel casu del sistema exipciu, pues anque tiníen un sistema decimal como nós, esti yera gráficu, teníen un “iconu” pa caún de los múltiplos de 10:


   Asina pa escribir un númberu poníen grupos d’iconos que sumasen el valor del que se tratara, por exemplu:


   ¿Sedrás quien de dicir cuánto valen los númberos que salen nel xeroglíficu?


   Con esti sistema, duplicar un númberu ye percenciellu, namás hai que pintar el doble de “iconos”. Vamos ver como se multiplica con esti sistema, vamos velo col sistema decimal de nueso, per exemplu con 10x12.
   El primer galmu ye facer dos columnes na de la manzorga (o la drecha como quieras) ponemos el primer términu de la multiplicación, que sedrá’l el menor, nel nuesu caso 10, y na otra columna entamamos con 1 (siempre, pa toles multiplicaciones). Les dos columnes vamos dir duplicándoles a la vez hasta que la segunda columna pasa perriba del segundu miembru de la multiplicación (12), que socede, nel casu nueso, a la cuarta duplicación:


   Agora, quitamos la columna cabera, y colos númberos queden, buscamos los que sumándolos den el valor del segundu términu (12): 



   El siguiente galmu, sumar los númberos de la primer columna que coincidan colos qu’usamos  na anterior suma, y esti ye’l resultáu del productu:


   Asina sedría según los exipcios de la época:


   Otru exemplu (resumíu), multiplicar 13x46:

    Amesta: como complementu a esta entrada, pues mirar los artículos de wipipedia n'asturianu que torné pa la ocasión:

Comentarios