¿Qué-y presta más al mofu del pan?

   Si yes llector d’esti blogue sabes que l’estudiu amateur de los pequeños organismos que tenemos alredor (o dientro de nueso) ye un de los mios pruyires. Anque nun ye otra cosa que la estensión del mio interés pola vida, que fizome ser naturallista, y que me fai tratar d’atalantar un poquiñín más les idees que teo sobre les bacteries, los fungos y demás xeres “invisibles”. Ye per eso que güei voi relatar l’esperimentu col que trabayé n’estos díes, ¿qué prefieren los fungos que medren nel pan vieyo?


   Ya sabes que, nel pan d’unos díes medren fungos, mofos, en forma de manches redondes, más o menos grandes, de colores verde-azul y blanco principalmente, que correspuenden a fungos de los xéneros Penicillium (los verdes) y Aspergillus (los blancos). Hai munches coses que favorecen el medre d’estos fungos nel pan, pero tres son primordiales: la humedá, la lluz y la temperatura, y per eso quise estudiar l’efeutu de les tres. Como’l tiempu nun ye bayurosu na mio vida, decidí investigar l’efeutu de cada variable col menor númberu de cultivos, asina que tiré per un métodu pervalible n’investigación, el diseñu factorial a dos niveles, qu’anque suena perabegosu nun lo ye tanto, y que vamos resolver con unes poques cuentes de sumes, restes y divisiones. 

  (Aclario qu’esto ye un blogue de divulgación, polo que nun me voi meter en esplicaciones gafes, y demostraciones teóriques del métodu. Si aclario, qu’anque equí vamos facer un cultivo pa caúna de les combinaciones, en ciencia seria habría que facer más, col fin de tener un grupu de datos con valor estadísticu,y el que-y aplicar losmétodos estadísticos al usu en ciencia. Al interesáu encaméntolu a lleer el llibru “Estadística para investigadores. Diseño, innovación y descubrimiento”, de George E. Box, Stuart Hunter y William G. Hunter,  d’editorial Reverté, un llibru de muncho valor tanto pal amateur como pal investigador seriu,  polo cenciellu de les esplicaciones y lo fondo que nos dexa llegar coles nueses investigaciones, a unos niveles pergrandes).

   Pa facer un diseñu factorial tenemos que pensar el númberu de niveles que queremos tantear pa caún de los factores o variables que vamos estudiar, asina nel mio casu escoyí dos niveles, porque faen falta pocos cultivos. Polo qu’una vez definíes les variables: humedá, lluz y temperatura, punxe dos niveles pa caúna, un baxu o negativu, y otru altu o positivu. Que sedrían, pa humedá:  cultivu con pan seco (nivel baxu, -) o con pan moyao con 20ml d’agua (positivu, +) atomizao pa que tuviera meyor repartío, pa la lluz: cultivos n’escuridá (-) y con lluz (+), y pa la temperatura: cultivos a 20ºC (-) y a 30ºC (+). Con esto dicho, fice cultivos con toles combinaciones posibles de los niveles pa toles variables, d’esta manera:


   Con toles posibilidaes cubiertes dexe a los fungos trabayar, y miré, cada día, en qué muestres medraren, polo que doi los resultaos en númberu de díes (podría habelo fecho por hores o por medios díes, pero andaba con poco tiempu, anque pa los mios propósitos, saber qué condiciones yeren meyor, yera de sobra). Lo que atopé foi esto:

 
   Con estos resultaos ya vemos daqué, los fungos medraron meyor (en menos tiempo) cuando les tres condiciones o dos yeren positives, anque nunes más que n’otres, per eso tuve que tirar d’un análisis más finu, un cubu factorial áu representar tola información nun golpe de vista, les variables, los niveles y los resultaos, veslo equí:


   Cada cara del cubu ye una variable, colos valores – y +, venceyada coles otres variables y los sos niveles, nos vértices el númberu de díes que tardó’n medrar el mofu. Con esti gráficu puede vese más nidio que socede, asina atopamos que medren meyor los cultivos de los niveles altos. Si col cubu podemos ver que socede de forma nidia, podemos da-y una vuelta más de tuerca, y calcular en qué midida afeuta cada variable sola en función de les otres, y cómo lo faen en conxuntu, con unes cuentes cencielles.
   
   Mira’l númberu de díes qu’el mofu tarda en medrar nos cultivos “a” (4 díes) y “c” (6 díes), estos namás destremen nel valor de la humedá, la lluz y la temperatura tuvieron constantes, polo que la resta de los valores  del nivel positivu (4) menos el negativu(6), o sía 2 díes, danos una midida del efeutu de la humedá coles otres variables constantes, si facemos esto en toles aristes de, per exemplu, les horizontales de la lluminosidá, y calculamos la media sabremos en que midida repercude la lluz nel medrar de los fungos estudiaos. La cuenta sedría: [(4-6)+(3-5)+(3-2)+(2-1)]/4=-1,5. Fácil, ¿non?
   Si faes lo mesmo coles aristes de les cares d’humedá y temperatura ya vas saber que variable repercude más, y en qué  midida respeutu a les otres, mira la tabla:


   Tolos valores son negativos, estos quier dicir que l’aumentu de nivel d’una variable tien un efeutu negativu nel resultáu, nel nueso casu, amenorga lo que tarda’l mofu’n medrar. El que más influi la temperatura, con un fautor de -2,5, y la humedá’l que menos, con -0,5.

   Pero, entá quédanos la guinda, podemos calcular l’influx por pares de variables. Ya vimos que l’influx de la lluz yera -1,5, la media de les cuatro comparaciones de les aristes, poro ye una descripción d’esti incompleta, por que nes cares d’alentre y atrás del cubu, per exemplu, destremen bastante, por mor la temperatura, polo que los efeutos de les dos variables a la vez producen un efeutu, que calculamos faciendo la metá de la resta de los factores, o sía (-1,5)-(-2,5)/2=-0,25, si lo facemos con tolos pares posibles tendremos esta tabla:


   Podríamos calcular, tovía, l’efeutu de les tres a la vez, pero ye un valor difícil d’interpretar, y pa l’estudiu de nueso nun ye de muncho interés. Lo que atopamos al usar esti métodu ye una forma más nidia de lleer los resultaos primeros (el númberu de díes que tardaba en salir mofu), caltriando que, per exemplu, el que más repercude ye la temperatura, tanto al mirar el efeutu en “solitariu”, como xunto a les otres variables, que tamién influyeron. O sía, que tantes vueltes pa ver lo que ya sabíamos, qu’el pan tien que tar nun llugar secu, frescu y escuru, anque, tuve tema d’entretenimientu pa unos díes...


Comentarios