Un brindis poles lentes gravitacionales



     Una de les implicaciones de la relatividá xeneral na forma de ver la realidá ye qu’en presencia d’un campu gravitatoriu l’espaciu (y el tiempu) cúrvase, ye un efeutu, que suena chocante, pero que puede oservase mirando les estrelles mesmamente. Tamién nótase, desde va poco dempués de deteutar les ondes gravitatories, nos efeutos que tien na gravedá. Voi centrame nes primeres, que son les que quise “estudiar” con una lente gravitacional casera.

     La lluz tien la sana costume de tirar siempre pol camín más curtiu, nel casu d’una superficie curva la lluz va siguir la xeodésica, que ye la llinia más corta posible que pue trazase ente los puntos afincaos nuna superficie curvada. Asina que nun espaciu curvu por mor de la presencia d’un oxetu masivu, la lluz que, por casu, vien d’una estrella, va vese obligada a camudar el so camín, y la imaxen que vamos ver sedrá una distorsión de la realidá, per aciu al efeutu lente gravitacional. 

    Les lentes gravitacionales faen un efeutu asemeyáu al d’una lente convexa normal, anque, además d’otres coses, destremen en que les lentes convexes desvíen la lluz averada’l borde de la lente más que la que ta más averada’l centru d’ella, converxendo toes les trayeutories nun puntu, el focu; mentantes que na gravitacional la lluz nel “borde” desvíase menos que la que pasa más averada al centru, polo que nun apaez un focu, lo que vamos ver son delles distorsiones:
-camude de la posición aparente del oxetu, polo que, por casu, una estrella que tien una posición concreta nel nueso cielu, en presencia d’un oxetu masivu, va apaecer n’otra posición.
-ampliación del tamañu aparente, nesti casu fae’l mesmu efeutu qu’una lente normal.
-deformación en forma d’arcos, semicírculos o aniellos
-multiplicación del oxetu, polo que veremos delles “versiones” del mesmu.

     Einstein ya predixo esti efeutu, pero nun cuidó que los efeutos diben ser lo bastante grandes pa poder oservalos, quedó como una implicación chocante de la so teoría, poro en 1919 pudo midise, por primer vegada, que la desviación de la lluz d’una estrella al pasar a la vera’l Sol, que taba clisáu nesi momentu, yera d’unos 1,75’ d’arcu. En 1979 acabante de descubrir un sistema de dos cuásares, práuticamente idénticos, cayeron na cuenta que nun yera posible, taben delantre de los efeutos d’una lente gravitatoria. Esti efeutu ye perimportante tamién como preséu p’atopar por casu planetes qu’orbiten alredor d’estrelles llonxanes.



     L’efeutu que faen estes lentes paezme perinteresante, y nun canso de ver imáxenes de cuerpos celestes distorsionaes pola masa d’otros cuerpos (internet ye la de coyer pa estes coses); pero tomar semeyes del efeutu pa un amateur porcaz como yo ye imposible, asina, que “a falta de pan, boroña”, cavilé como arreglámeles pa simular les deformaciones que producen les lentes gravitatories, gastando namás 2,15 euros, que foi lo que costó una copa de cristal nun bazar chinu. Con un poco de cuidáu corté’l cuellu de la copa (fui llimando too alredor d’él, hasta que rompió solu). La base de la copa sedría la mio lente gravitatoria, pues la distorsión que-y fae a la lluz ye asemeyada a la d’una lente gravitatoria.
Pa ver los efeutos namás tuve que pintar un puntu, que representa la fonte de lluz, nuna fueya, y poner el culu la copa enriba pa ver los diferentes efeutos, qu’amoso darréu. 

        La “estrella” ensin los efeutos de la lente gravitatoria

            Equí vemos un efeutu de desplazamientu 
                     de la posición real del oxetu

Arcos d'Einstein reales y simulaos

Aniellu d'Einstein real y simuláu


     La verdá que foi prestosu enredar un cachu cola copa, anque por muncho que la moví nun fui quién a ver una Cruz d’Einstein:




    Pero eso  ya yera pa nota...



Comentarios